Human Nature / İçgüdü
Human Nature / İçgüdü
Tür:Komedi
Yıl:2001
Açıklama:Being John Malkovitch filminin senaryo yazarı Charlie Kaufmanın senaryosunu yazdığı ve bir müzik video klip yönetmeni olan Michel Gondrynin yönettiği Human Natureda başrollerini Tim Robbins, Patricia Arquette, Rhys Ifans ve Miranda Otto paylaşıyorlar.
Human Nature kesinlikle insanın doğasını anlatan bir film. İnsanın insan doğasını anlatması oldukça zahmetli ve biraz da zorlayıcı bir iştir. Film kadını, erkeği ve şeytanı ayrı ayrı irdeliyor ve bu işin içinden çıkmaya çalışıyor. Lila ergenliği boyunca yaşıtı kızlardan farklılık gösteren bir görüntüye sahiptir. Kendisine acı verecek kadar utangaç ve özgüveni olmayan bir kızdır. Bu yüzden yıllarını ormanda bir kulübede vahşi doğayı anlatan kitaplar yazarak geçirir. Sonunda bir best seller yazar olmuştur. Şimdi ise hayatındaki tek eksik bir erkeğin varlığıdır. Nathan ise davranış bilimleri üzerine araştırmalar yapan bir psikologdur. Denek hayvanları üzerinde bazı deneyler yapmakta ve eğer başarılı olursa bulduğu metotlarla insanları da eğiterek dünyayı daha yaşanılası bir hale getirmeyi planlamaktadır. Karşılaştıklarında ve aralarında bir ilişki başladığında her şey göründüğünden çok daha komik bir duruma gelecektir.
YÖNETMENİN NOTU
İlk sinema filmimi yönetmek için yeni bir proje arayışı içine girdiğimde hep büyük bütçeli senaryolar ve özel efektlere uygun film projeleri ile ilgili tekliflerle karşılaştım. Yapımcılar bu tür projeleri benim daha önce yönetmenliğini yaptığım reklam filmleri ile özdeşleştirmişlerdi. Oysaki ben görsel yeteneğimi bir ruhu ve karakterleri olan efektler ile değil hikayesi ile seyredilir bir senaryonun arayışı içindeydim. Ve en önemlisi de bu güne kadar yaptıklarımı yansıtabilecek bir senaryo olmalıydı. Şükürler olsun ki Spike Jonze beni Charlie Kaufman ile tanıştırdı ve doğru projeyi buldum.
Human Nature dünyada insanların nasıl da aslında kendi kendilerine yanlış olduklarını anlatan bir komedi. Dünyada kaç kadın sokağa çıkmadan önce tıraş olmak zorundadır? Neden erkekler kadınları sırtlarında taşıyamazlar? Neden önce izin almak zorundadırlar? Neden kadınlar güçlü erkekleri, erkeklerse çekici kadınları tercih ederler? Çekici olmayan bir kadının gerçek aşkı bulması mümkün müdür? Bir fahişede gerçek aşkı bulmak mümkün müdür? Zaten sahip olduğumuza karşı arzu duymaya devam edebilir miyiz? Yoksa arzu duymak sahip olmaya çalışmanın bir uzantısı mıdır? Bu konuda kendimizi suçlu hissetmeli miyiz yoksa eğitimimiz ve inancımızla bununla baş etmek mümkün müdür? Film elbette ki tüm bu sorulara somut yanıtlar vermiyor ama en azından iyi vakit geçirirken bu problemleri yaşayan yegane insan olmadığımızı anlıyor ve kendimizi daha iyi hissediyoruz. Michel Gondry
YAPIM NOTLARI
Yönetmen Spike Jonze, Charlie Kaufman'ın yazdığı senaryoyu Being John Malkovich filmi vizyona girmeden hemen önce yapımcılar Ted Hope ve Anthony Bergman'a getirmiş. Senaryoyu okuyan yapımcılar Kaufman'ın bakış açısına ve dünya görüşüne hayran kalmışlar. Ve bu riskli senaryoyu hayata geçirmeye karar vermişler. "Charlie'nin kağıda geçirdiği yürekliliği beni çok etkilemişti. Bize senaryosu ile anlatmak istediği tam olarak şuydu: Ne çeşit hikayeler yazacağınız, bunların nasıl yapılara oturacağı , karakterleri neyin çekici neyin itici kılacağı hakkında kurallar olduğunu düşünüyorsunuz. Ben tüm bu kuralları bir kenara attım ve hala söylemek istediğim hikayeyi söyleyebiliyorum.- İşte beni hikayede baştan çıkaran bu meydan okuyuştu. Mutlaka film olmalıydı." Diyor Ted Hope.
Anthony Bergman ise senaryo hakkında düşündüklerini şöyle özetliyor: " Human Nature'ı okuduğum zaman kesinlikle özgün olduğunu düşündüm. Çok farklı ve akıllıcaydı. Bir çok senaryonun orijinallik özelliğini yakaladığını biliyoruz. Fakat tamamen yeni bir şey üretmek ve bunu göstermek çok azının ulaştığı bir nokta. Üstelik hem eğlenceli hem eğlenceli hem de tüm sinema izleyicisini yakalayabilecek büyüde olması çok sık rastlanan bir şey değildir." Filmi yönetmesine karar verilen Gondry daha önce hiç sinema filmi deneyimi olmamasına rağmen bir çok ödüllü müzik video klibin yönetmenliğini üstlenmiş. "Bir yapımcı her zaman kurallara uyması gerekmediğini aklında bulundurmalıdır. Gondry'nin görsel stilini ortaya koyması için ona kamera arkasında eşlik edebilecek teknik ekibi biz seçelim istedik . Fakat onun bugüne kadar birlikte çalıştığı ekiple olan diyaloğuna ve bu ekibin ona olan katkılarını görünce hemen hiç biri sinema filmi yapmamış olan bu insanlara bir şans vermek gerektiğine karar verdik." Diyor Bergman. Gondry'nin görsel stiline güvenenler filmin tamamlanmasından sonra izlediklerinde yönetmenin onları haklı çıkardığına karar vermişler. Filmde stüdyo çekimleri ve dış çekimleri sürrealist bir atmosfere taşıyan yönetmen; "Filmin teması benim kliplerde ve reklam filmlerinde yarattığım atmosfere çok uygundu. Örneğin Lila'nın hayvanlarla şarkı söylediği sahneleri romantik orman çekimlerini stüdyoda hazırladığımız sette yaparken daha karanlık dakikaları Nathan'ın Lila ve Puff'ın birlikteliğini anladığı orman görüntülerini gerçek ormanda çektik. "