Le Divorce / Le Boşanma
Le Divorce / Le Boşanma
Tür:Romantik
Yıl:2003
Açıklama:İki Amerikalı kız kardeş Paris'te sahip oldukları kültürün ve insan ilişkilerinin acısını çekmektedirler. Bunun sonucu olarak ortaya para ve evlilik, seks, kardeşlik ve Amerika'nın dışında Amerikalı olmak hakkında komik ve ahlaki dersler çıkıyor. LE DIVORCE Kaliforniya'lı genç bir kadın olan Isabel Walker'ın (Kate Hudson), hamile olan kızkardeşi Roxeanne'ı (Naomi Watts) ziyaret için Paris'e gelmesiyle başlayan Avrupa macerasını anlatmaktadır.Romantik bir şair olan Roxy kocası tarafından henüz yeni terk edilmiş ve boşanma aşamasına gelmiştir. Roxy kocası Charles-Henri de Persand (Melvil Poupaud) tarafından başka bir kadın için terkedilirken kızkardeşi İsabel daha sonra eski eniştesinin amcası olduğunu öğreneceği evli bir Fransız diplomat (Thierry Lhermitte) ile bir aşk ilişkisi yaşamaya başlamıştır. Skandal ortaya çıktığında Amerikan idealizmi ve özgür ruhu Walker kardeşleri sarıp sarmalarken, Fransızların sofistike ve kendini beğenmiş rasyonalizmine karşı ayakta durmaya çalışır.İki ailenin karmaşık ilişkileri Roxy'nin ailden kalma tablosunun milyon dolarlık değeri karşısında göstermelik yakınlık bağlarını tamamen koparır ... Para çok şey demektir... Aniden hayatlarında işlenen bir tutku suçu çevrilen tüm entrikaları ve kültür çarpışmalarını bir kenara itiverir.
Diane Johnson'ın best seller romanı LE DIVORCE'dan sinemaya uyarlanan film klasik bir Amerikalı'nın Paris macerası klişelerinden öteye geçerek kültür farklarını günümüz insanına yorumluyor ... Fakat filmin merkezinde , LE DIVORCE taşkın bir kadın kahramanın ablasına yardım için geldiği Paris'te kendi arzularını ve dünyaya bakışını keşetmesini anlatıyor. LE DIVORCE'un yönetmeni üç kez Oscar Ödülü'ne aday gösterilen James Ivory (THE REMAINS OF THE DAY, HOWARDS END, A ROOM WITH A VIEW). İki Oscar Ödüllü yazar Ruth Prawer Jhabvala (A ROOM WITH A VIEW, HOWARDS END) ve Ivory filmin senaryosunu Johnsonın romanından sinemaya uyarlamışlar. Filmin yapımcısı ise dört kez Oscar'a Aday gösterilen Ismail Merchant ve Michael Schiffer. Filmin ödüllü kadrosunda ise Kate Hudson (ALMOST FAMOUS), Naomi Watts (MULHOLLAND DRIVE), Jean-Marc Barr (BREAKING THE WAVES, THE BIG BLUE), Leslie Caron (GIGI, AN AMERICAN IN PARIS), Stockard Channing (SIX DEGREES OF SEPARATION, THE BUSINESS OF STRANGERS), Glenn Close (DANGEROUS LIAISONS, FATAL ATTRACTION), Romain Duris (PEUT-ETRE, GADJO DILO), Stephen Fry (GOSFORD PARK, WILDE), Thomas Lennon (HOW TO LOSE A GUY IN 10 DAYS, A GUY THING), Thierry Lhermitte (THE DINNER GAME, SEVEN SUNDAYS), Matthew Modine (SHORT CUTS, THE SHIPMENT), Bebe Neuwirth (TADPOLE, SUMMER OF SAM), Melvil Poupaud (THOSE WERE THE DAYS, LA FILLE DE 15 ANS), Nathalie Richard (LE VENTRE DE JULIETTE, MAINTENANT) ve Sam Waterston (THE KILLING FIELDS, ILL FLY AWAY) gibi tanınmış isimler var.
Yönetmen James Ivory ve yapımcı Ismail Merchant daha önce de edebiyat eserlerini sinemaya başarıyla aktarmışlardı... Bu kez bir ilk olarak geçmişte değil günümüzde geçen bir edebiyat eserinden üstelik de komedi unsurları olan bir eseri sinemaya aktardılar. Tema American ve Fransız kültürlerinin çarpışmasından, evlilikte çok eşliliğe, ekonomiden sanata ve ailenin önemine kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor. Ve Isabel Fransız kültürünün gizli kodları olan kendilerine has sosyal davranışları, yemek, içki, giyim gibi özellikleri ile burun buruna gelmişti. 50 yıldır düzenli olarak Fransa'ya giden James Ivory, Diane Johnsonın kitabı Le Divorceu bundan altı yıl önce okuduğunda hikayeye hayran olmuş. Kitap bir çok eleştirmenden çok olumlu tepkiler alırken National Book Awards 'da da finale kalan eserler arasındaymış.
Ivory kitabın alçak gönüllü ve oldukça gerçekçi bir dile sahip olmasının onun dikkatini çeken ilk özelliği olduğunu söylüyor. Paris'te bir yabancı olmanın ne olduğunu çok iyi biliyorum. Kitap beni bu açıdan çok güldürmüştü. Diane'in yazdığı karakterler bana hiç yabancı değildi. Bu kitabın filme dönüşmesi Merchant Ivory için iyi bir projeydi. Çünkü insan ilişkileri ve çarpışan kültürleri anlatıyordu ve bu konu bizi her zaman ilgilendirmiştir. Hindistan doğumlu Ismail Merchant ve Amerikalı James Ivory kariyerleri boyunca yabancılar ve yaşadıkları kültüre yabancılaşmaları hakkında bir çok proje gerçekleştirmişlerdir. Bunlar arasında en çok bilinenleri ödüllü adaptasyonlar olan E.M. Forsterın A ROOM WITH A VIEW ve HOWARDS END, Kazuo Ishiguronun THE REMAINS OF THE DAY'dir. Ismail Merchant son filmleri Le Divorce hakkında ise şunları söylüyor: Merchant Ivory'nin yalnızca dönem dramaları yaptığına dair insanların belleğinde bir öngörüş var.Gerçek ise 41 yıldır yaptığımız filmlerin geçmiş dönemde geçen modern filmler olduğudur. Bizim için hikayenin dünde yadad bugünde geçmesi değil karakterlerinin ve diyaloglarının hikayeyi destekleyecek kuvvete sahip olması önemlidir. Le Divorce aradığımız niteliklere sahip bir eserdi. Ve tüm bunların yanında Amerikan ve Fransız kültürlerine kimsenin alışık olmadığı bir perspektiften yaklaşıyordu.. Romanda Diane Johnson klasik Henry James romanlarının kadın kahramanını yenileyerek yine Avrupa'ya yolculuk ettirerek seksüel açıdan özgür ve kültürel açıdan modern bir halde işlemeyi amaçlamış. Kendisi de Avrupa'da yaşayan biri olarak Johnson yaşadığı kendi deneyimlerinden de faydalanmış ve Isabel Walker karakterini yaratmış.
Henry James'in The Portrait of a Lady'deki kadın kahramanı Isabel Archer anti prototipi bir kadın olmalıydı. Archer 19uncu yüzyılda yaşayan daha çok kadere inanan bir kadınken Walker yeni ve modern Amerikan kadınına bir örnekti ve çok daha fazla seçeneği olan ve fırsatları kendisi yaratan bir kadın olarak karşımıza çıkıyor. Yalnız Isabel Walker Fransa'ya gelmeden önce her ne kadar masum ve temizse karşılaştığı bu yeni ve değişik kültür karşısında o kadar vahşileşip, saldırganlaşıyordu. Isabel Walker'ın tutkularını ve zekasını beyaz perdeye taşıyacak oyuncu için filmin yapımcılarının ilk tercihi genç yaşına rağmen Cameron Crowe'un Almoust Famous filminde Oscar Adaylığına ulaşan Kate Hudson olmuş. Kate diğer bir çok oyuncuda bulunmayan canlılıkta bir spontan hareket yeteneğine sahip. Sanki hayatla bile flört ediyormuşçasına ilginç bir yapısı var. Bu görsel tatmin İsabel'i Paris'te izlemeyi daha da keyifli kılıyordu." Diyor Ismail Merchant. LE DIVORCE'un mizahi yönü kültürel karmaşadan doğuyor. Konuşmalarda geçen yanlış anlamalar, bölünen dialoglar ve hatta romantizmin yanlış yönlendirilmesi bile bir Amerikalı'nın Fransa'da kesinlikle yaşayabileceği komik durumlardan bazılarıydı.
Başlangıçta, James Ivory filmin kesinlikle Paris'te çekilmesinin iyi olacağına karar vermiş. Fakat filmin karakterlerinden biri olarak hissedeceğiniz şehrin herhangi Avrupa şehrinden farklı hissetirdiğini görsel olarak anlatabilmek için Görüntü yönetmeni Pierre Lhomme, ve yapım tasarımcısı Frédéric Bénard'dan yardım almış.Paris'in 17inci yüzyıldan kalma binaların karizması altında çekim yapmayı öneren Frédéric Bénard yönetmenin bu koudaki onayını almış.Her ne kadar filmin iki kahramanı gen Amerikalı iki kadınsa da Paris'in bu muhteşem görüntüsü altında kendilerine bila bazen yabancılaşmaları kaçınılmaz bir gerçek olmuş.