Stage Beauty / Sahne Güzeli
Stage Beauty / Sahne Güzeli
Tür:Dram
Yıl:2004
Açıklama:Yönetmen Richard Eyrein STAGE BEAUTY'si sekiz haftalık bir çekim aşaması ile Londra ve çevresindeki bölgelerde ve Shepperton Stüdyolarında tamamlandı. Billy Crudup ve Claire Danes filmde Rupert Everett, Tom Wilkinson, Ben Chaplin, Hugh Bonneville, Richard Griffiths, Edward Fox ve Zoë Tapper gibi İngiliz oyuncularla başrolleri paylaşıyorlar. Filmin senaryosu Jeffrey Hatcher tarafından Compleat Female Stage Beauty adlı oyunundan sinema senaryosuna adapte edilmiştir. Filmin yapımcılığını N1 European Filmproduktions-GmbH & Co. KG ve Qwerty Films üstlenmişler. 17inci yüzyıl Londra sokakları Greenwich'teki Kraliyet Deniz Akademisi toprakları üzerinde kurulumuştur. Jim Clay'in yapım tasarımı ile kolej binaları hem gerçekçi ve hem de hayal ürünü bir şehir görüntüsü olarak sentezlenmiş. Kullanılan mekanlara Hatfield House ve Hampton Adalet Sarayı gibi tarihi değeri olan yerler de eklenmiş. İki büyük tiyatro binası olan Betterton ve Cockpit ise Shepperton Stüdyolarında kurulmuş. Yapım tasarımcısı Clay'in (About a Boy, Captain Corellis Mandolin; Onegin)dışında filmin kamera arkası ekibinde Görüntü Yönetmeni Andrew Dunn (Gosford Park; L.A. Story; The Madness of King George), Tony Ödüllü kostüm tasarımcısı Tim Hatley, bir çok kez Oscar'a Aday olmuş kompozitör George Fenton (Gandhi, Dangerous Liaisons) ve makyaj sanatçısı Lisa Westcott (Shakespeare in Love; Mrs Brown; The Madness of King George) ve yine Oscar adayı editör Tariq Anwar (American Beauty, The Wings of the Dove; The Madness of King George) da dahil olmuş.
1660larda İngiltere'nin en gözde kadını Edward 'Ned' Kynaston. Kadınların sahneye çıkmasının yasak olduğu bu dönemde Ned güzelliği ve kadın rollerindeki başarısıyla tanınıyordu. Fakat Kral II. Charles aynı eski trajedilerin aynı yaşlı oyuncular tarafından canlandırılmasından oldukça sıkılmıştır. Kral Othello'nun bir kaç iyi espri ile yeniden düzenlenmesini ve kraliyete sunulacak oyunlarda artık kadın rollerinin kadınlar tarafından oynanmasını ister. Bu kralın küstah ve sahneye meraklı metresi Nell Gwyn için iyi bir haberdir. Genç ve güzel bir kostümcü olan Maria da bu güzel habere çok sevinir. Zira Maria zaten kaçak olarak bazı rollerde müşterilerinden ödünç aldığı kostümlerle sahneye çıkmaktadır. Fakat Ned için kötü haberdir. Yıllardır Londra'nın en çok dikkat çeken ve en çok arzu edilen güzel kadınlarını canlandıran tek kişi odur. Ned spot ışıklarının önüne geçen kadınlarla gizliden alay eden bir politikayı sürdecektir . Ta kii yıldızı yeni yeni parlayan Maria ona yeniden erkek olduğunu hatırlatana dek.
YAPIM HAKKINDA 1660 yılında Stuart hanedanı Kral II. Charles'ın taç giyme töreni ile İngiliz tacını temsile başladığında Oliver Cromwell'in koyduğu kurallar tiyatroda süregelmekteydi. 18 yaşından küçükler ve kadınlar sahneye on yıllardır çıkamamaktaydılar. Yeni Kral kraliyet günlerinin büyük bir kısmını Fransa'da geçirmekte ve teatral zevkleri de , özellikle de kadın oyuncular hakkındaki bu yönde gelişmekteydi. Başa geldikten kısa bir süre sonra Londra'daki iki büyük tiyatroya kraliyet imzalı kadın oyuncu çalıştırabilme hakkınıverdi. Böylece tiyatrolar yeniden dolup taşacak ve kadın oyuncular gizli saklı sahneye çıkmayacaklardı. The First English Actresses adlı kitabında Elizabeth Howe : Restorasyon dönemindeki seyircinin tiyatrodan beklentisi oyunlardaki karakterlerin yaşadığı olayları izlemek ve kulaklarna gelen dedikodularla onların hayatlarını sahneye aktarışlarını görmekten ibaretti. Günümüz seyircisi tiyatroda izlediği oyuncunun hayatını gazete, televizyon ve dedikodu şovlarında birebir öğrenme lüksüne sahiptir. Oysa ki restorasyon döneminde izleyici bu kurgusal oyunlarda rol alan aslında kadın olmayan ve fakat biseksüelliğini kadın kıyafeti ile sanatına aktaran bu ilginç oyuncuları ilgiyle izliyordu. Özellikle de Kynaston yalnızca o günlerde değil bu gün için de olağanüstü bir oyuncu kompozisyonu çiziyordu. "
Filmin asıl temasını oluşturan bir soru olduğunu söylüyor yapımcı Justice: "Ne giyindiğiniz değil, içinizde ne hissettiğiniz önemlidir. İşte bu yüzden Kynaston'un kostümünün içini doldurabilecek bir oyuncu bulunmalıydı bu rol için. " Richard Eyre bu karakter için kastingde yaşadığı ikilemi şöyle anlatıyor. "Bu rol için birincil öncelik mutlaka güzel biri olması gerektiğiydi. Bu özelliğe uyan erkek oyuncu sayısı oldukça azdır. İkinci olarak Shakespeare oyunları konusunda tecrübeli olmalıydı. Çünkü film boyunca Shakespeare 'in oyunlarında karşı cinsi oynayacaktı. Zaten birinci önceliğe uyan pek fazla İngiliz oyuncu bulunamadı. Bulunanların da hiç birisi Shakespeare konusunda Billy Crudup kadar deneyimli değildi. Billy Crudup kendisine verilen rolü oldukça meydan okuyucu bir rol olarak nitelendiriyor. 35 yaşında bir erkek oyuncuya Othello'da Desdomona rolünü üstlenme şansı pek kolay çıkmıyor. Kimlik, aşk, trajedi ve karmakarışık bir hayatı anlatan üst düzey dilde bir senaryo da karşınızza pek çıkacak türden değil. Böyle bir şansı asla tepemezdim. Üstesinden gelmenin zor olacağına adım gibi emindim. Senaryonun bir başka özelliği ise canlandıracağım karakterin gerçekten çok güzel bir erkek olmasıydı. Bu konuda asla kendine güvenen bir oyuncu değilim. Fakat yönetmen veyapımcıların özellikle bu konuda beni seçmiş olması sanırım mazoşistik duygularımı harekete geçirdi. Kostüm Tasarımcısı Tim Hatley Crudupın bu konudaki endişelerini paylaşmamaktadır Billy konusunda oldukça şanslıydık. O çok sevimli bir erkek... Bir çok erkekte olmayan göğüs yapısı onda mevcut . Bu çok işe yaradı. Ona giysilerinin içine korse giydirdik. Gerçi bundan nefret etti ama o günlerdeki moda göğsü düzleştirmekti . İlk kostümleri denediğimiz zaman inanılmaz gözüküyordu. Ve sanırım o da bunun farkındaydı. Claire Danes genç kadın oyuncu Maria'yı canlandırmak için seçildi. Rol arkadaşı Crudup gibi o da Amerika'lı bir Hollywood yıldızı olarak 1660'ların İngiltere'sinde bir İngiliz oyuncuyu canlandıracaktı. Yönetmen Richard Eyre Danes için şunları söylüyor: Bulabileceğimiz hiç bir oyuncunun Claire Daneste olan güç, zeka, akıl ve enerjiye sahip olabileceğini sanmıyorum. Bu özellikler onu olağanüstü çekici kılıyor.Hem Claire hem de Billy'nin inanılmaz bir dil yetenekleri var. Bence senaryodaki bu iki rolü canlandırabilecek en iyi iki oyuncu onlar. Kostüm Tasarımcı Hatley 1660 yıllarındaki İngiltere'yi tasarlarken hiç zorlanmadığını söylüyor. Film her ne kadar 1660'ta geçiyorsa da o günlerdeki insanların modayı sıkı sıkıya takip ettiğini düşünmeyin. Hala 20 30 yıl önceki kıyafetlerin kullanıldığından emin olabilirsiniz. Unutmayın ki o dönemde insanların gardroplarını yenileyecek paraları yoktu. Bizim gibi elbiselerini yıkamadıkları gibi, var olan elbiseleri kesip yeni adaptasyonlarla yeni kıyafetler ortaya çıkarıyorlardı. Bu benim için çok güzel bir noktaydı. İstediğim kadar yaratıcı davranabilirdim. Nasılsa şimdi sokaktaki insan Vogue dergisindekilerden farklıysa aynen o günlerde de bu yaşanıyordu. Ben de herkesi bir örnek giydirmekten tabii ki uzak durdum. Jim Clay Shepperton Stüdyolarında artık var olmayan fakat filmin en önemli sahneleriin geçtiği Betterton Tiyatrosunu tekrar yarattı. Clay'in yarattığı Betterton tahta koridorlarının yürürken gıcırtılar ve iniltlerle size eşlik ettiği eski , büyük bir gemiye benzemektedir. Genellikle büyük setleri bir kaç günlük kısa çekimler için kurarız. Tiyatro binası ise filmdeki karakterlerden biriydi. Ve filmin çok önemli bir ögesi olan bu seti beş hafta boyunca tüm çekimlerde kullandık. Hikayenin yüzde yetmişbeşi tiyatroda geçtiğinden Betterton projesi filmin bütçesinin sarsıntıya uğramasını engelledi.